lördag 19 mars 2016

Case: Klart som fan jag tecknar Simris Alg





Inledning

Jag ÄLSKAR växthus, orangerier och atrium. Denna perversion har följt med mig sedan slutet på 80-talet då jag var besatt av bilar med takluckor. Växthus är vackra!

Palmhuset, Göteborg

Men växthus är också coola eftersom de tämjer naturen. Man kan plötsligt kontrollera för yttre faktorer som torka, kyla, värme, skadedjur, etcetera. Jag är fullständigt övertygad om att växthus är lösningen på världens hungrande. Och jag är inte ensam:



Case closed!


Jag har med ljus och lykta letat efter intressanta växthusbolag, till och med utanför den svenska marknaden. Framförallt har jag kollat efter pigga israeliska start-ups. Israel är en fascinerande högteknologisk jordbruksnation som förvandlar ökensand till saftiga frukter. Om de kan exportera sitt 'know-how' till länder med liknande klimat, så har vi betydligt fler mättade magar i världen. 

Hursomhelst... Nu skiter jag i att köpa växthusaktier. Jag skall teckna Simris Alg istället. Och de har ett enormt växthus, med massa rör inuti. Det ser riktigt coolt ut!

Simris fabrik i Hammenhög 
(Bilden stulen från Simris Algs hemsida)



Om Simris Alg

Simris Alg bildades 2011 och är verksamt i 'Sveriges Kalifornien' Österlen. De har sedan något år tillbaka börjat sälja sina algbaserade produkter, mest prominent är deras omega-3 kapslar.

Det finns två argument för bolaget:

1) Alger är högintressanta och användingsområdet är, åtminstone i teorin, oändligt stor. 
2) Fredrika Gullfot, VD och grundare.


Intressant om alger och Simris Alg
  1. Alger är basen i livets näringskedja och innehåller en massa saker som bygger upp oss. Således finns otroligt mycket nyttigheter som kan tänkas ingå i livsmedel. Simris riktar just nu in sig på  kosttillskott. 
  2. Det finns tusentals olika algsorter att utforska. Branschen är, pun intended, grön. Simris har inlett samarbeten med massvis av universitet och jag älskar den myllrande känslan av små intressanta forskningsprojekt vid sidan av storskalig industriell produktion. Gullfot, som kommer från 'academia', kan säkert göra dessa samarbeten både vetenskapligt och kommersiellt fruktsamma. 
  3. Framtidens mat, Soylent, innehåller alger.
  4. Simris räddar världen! Simris, vars huvudprodukt är algolja och algmjöl, konkurrerar med miljöbovar som producerar fiskolja och fiskmjöl. De har också någon slags vag ambition om att rädda regnskogen genom att producera ett alternativ till palmoljan. 
  5. Olja, plast, livsmedel, djurfoder och mediciner - säg något man inte kan tillverka av alger? Således en oändlig potential att växa åt alla möjliga håll och kanter. Fun fact: Algodling är 22 gånger mer yteffektiv än rapsoljeodling. Det där kittlar ju i magen. 
  6. Simris har en strategi att bygga, vårda och förädla sitt varumärke, vilket är en konkurrensfördel. Och de gör det bra dessutom. De är vårt nästa 'Absolut Vodka' (Jag får en viss Nytorget-känsla av deras branding, som personligen inte faller mig i smaken men jag tror att de prickat rätt i sitt anslag.)


Intressant om VD:n Fredrika Gullfot
  1. Megacool. Geni? Matematiker. Ingenjör. Finanskunnig. Verbal. Eklektisk. Karismatisk. Energisk. Kan sälja både idéer och produkter. Om hon tar några frequent-flyer-snurr runt jorden med sitt gröna guld, tror att även affärerna tar snurr. Gullfot kan mycket väl vara Sveriges Steve Jobs, fast troligtvis ännu mer framgångsrik. 
  2. Äntligen en disputerad VD!! 
  3. Rödhårig
  4. Lyssna själva på intervjun i startuppodden från 2014.

Sist men inte minst... är hon kvinna.

Jag vill att min dotter skall ha coola förebilder (oavsett kön förstås men...) Är man inte OÄNDLIGT TRÖTT på att kvinnligt företagande i tio år har representeras av hon här:

No offence, men du behöver en vilopaus.
Och banker är inte coola!


Så, kommer jag teckna aktier?




Ja, klart som fan jag skall teckna Simris Alg. Dom är ju 'The next Exxon Mobile'. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar